Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

• Likwidacja barier architektonicznych

Bariery architektoniczne - dla osób ze znacznie ograniczoną sprawnością ruchową, którym występujące w miejscu zamieszkania przeszkody konstrukcyjne i użytkowe znacząco ograniczają lub uniemożliwiają poruszanie się. Dofinansowanie obejmuje m.in. zakup i montaż: pochylni, rampy, podjazdu/szyn najazdowych dla wózka inwalidzkiego, platformy przyschodowej, krzesełka schodowego, podnośnika/windy, schodołazu oraz dostosowanie pomieszczeń: wyrównanie poziomu posadzki, podłogi antypoślizgowe, likwidacja progów, poszerzenie otworów drzwiowych, likwidacja wanny, adaptacja przestrzeni prysznicowej, montaż podwyższonego wc, itp. 

Wnioski przyjmowane są przez cały rok. Dofinansowania wypłacane są do momentu, do którego Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) dysponuje środkami finansowymi na ten cel.

Kryteria główne:

1. Aktualne orzeczenie. Wymagane jedno z poniższych:
▪ orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
▪ orzeczenie do celów rentowych wydane przez ZUS lub KRUS
▪ orzeczenie MSWiA lub wojskowej komisji lekarskiej wydane przed 01.01.1998r. z uzasadnieniem, że niepełnosprawność wynika z ogólnego stanu zdrowia.
Wymagane orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność oraz zaświadczenie lekarskie potwierdzające znaczne ograniczenie sprawności ruchowej, które uniemożliwia/utrudnia samodzielne poruszanie się lub powoduje konieczność poruszania się przy pomocy wózka inwalidzkiego, bądź innego sprzętu wspomagającego.
2. Dokumenty potwierdzające dochody netto wszystkich członków wspólnego gospodarstwa domowego, z którymi zamieszkuje osoba ubiegająca się o dofinansowanie obliczone za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku.
3. Dokumenty potwierdzające własność lokalu/nieruchomości.
4. Pisemna zgoda wszystkich właścicieli lokalu/nieruchomości na przeprowadzenie prac związanych z likwidacją barier architektonicznych, w którym osoba niepełnosprawna stale zamieszkuje oraz jeżeli to konieczne - uzyskanie niezbędnych pozwoleń wymaganych prawem.
5. Dofinansowanie nie przysługuje osobie, która ma zaległości finansowe wobec PFRON lub w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, była stroną umowy o dofinansowanie rozwiązanej z przyczyn leżących po jej stronie.
Przed zawarciem umowy dofinansowania z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie nie należy dokonywać zakupu materiałów oraz nie rozpoczynać prac, ponieważ w takiej sytuacji dofinansowanie nie będzie możliwe.

Etapy realizacji dofinansowania:

1. Pobierz wniosek o dofinansowanie oraz formularz zaświadczenia lekarskiego.
2. Udaj się do lekarza, w celu wypełnienia zaświadczenia lekarskiego, które dołączone jest do wniosku.
3. Skompletuj wszystkie niezbędne dokumenty, wypełnij i złóż wniosek w wersji papierowej w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub złóż wniosek on-line w systemie elektronicznym www.sow.pfron.org.pl.
4. Gdy Twój wniosek zostanie rozpatrzony o wyniku zostaniesz poinformowany pisemnie.
5. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymasz prośbę o dostarczenie dokumentów: projekt budowlany podjazdu dla wózka inwalidzkiego /jeśli dotyczy/, projekt zagospodarowania pomieszczenia z usytuowaniem poszczególnych urządzeń i ich oporęczowaniem, kosztorys szczegółowy wykonany na podstawie Katalogu Nakładów Rzeczowych (KNR) na zakres robót objętych dofinansowaniem.
6. Pracownik ustali z Tobą termin wizji lokalnej w miejscu zamieszkania, którym ma nastąpić likwidacja barier.
7. Po podpisaniu umowy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie możesz rozpocząć niezbędne zakupy materiałów oraz przystąpić do prac.
8. Po zakończeniu prac zostanie przeprowadzona wizja lokalna w miejscu zamieszkania i sporządzony protokół z odbioru robót.
9. Przekazanie dofinansowania nastąpi po przekazaniu oryginałów faktur/rachunków na warunkach określonych w umowie

Osoba składająca wniosek o dofinansowanie powinna posiadać zdolność do czynności prawnych.
W przypadku ubezwłasnowolnienia wnioskodawcą jest opiekun prawny.
W imieniu osoby niepełnosprawnej wniosek może podpisać osoba posiadająca pełnomocnictwo potwierdzone przez notariusza.

ZAŁĄCZNIKI:

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Październik 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny

UWAGA

PROSIMY O NIENADSYłANIE DO POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE KORESPONDENCJI MAILOWEJ ZAWIERAJĄCEJ DANE OSOBOWE